Wydawca treści
Jazda konna
Już ponad 7 tysięcy kilometrów tras konnych wyznaczyły Lasy Państwowe dla miłośników wypoczynku w siodle.
Coraz większa popularność jazdy konnej zmobilizowała wielu nadleśniczych do tworzenia nowych szlaków. Z „Raportu o stanie lasów" wynika, że w latach 2010-2011 na terenach zarządzanych przez Lasy Państwowe długość takich tras podwoiła się. To bardzo dobra wiadomość dla koniarzy. Droga udostępniona przez nadleśniczego jest bowiem, zgodnie z ustawą o lasach, jedynym miejscem w lesie, gdzie można się w ten sposób poruszać. Nawet jeśli przed wjazdem na nią nie ma żadnego znaku zakazu, ani też nie jest przegrodzona szlabanem, wjeżdżać na nią konno nie można (podobnie jak samochodem, motocyklem czy quadem).
W kupie siła
Jeżeli w naszej okolicy brakuje szlaków konnych, możemy zgłosić się do nadleśnictwa z prośbą o ich wyznaczenie. Warto, by taki wniosek poparła większa grupa miłośników tego rodzaju rekreacji. Jeśli zainteresowanie będzie wystarczające, a stan nawierzchni drogi i sposób jej użytkowania (czy np. nie poruszają się na niej maszyny leśne) na to pozwoli, jest szansa, że nowy szlak powstanie.
Trzeba pamiętać, że nadleśnictwa za przejazd drogami leśnymi, w wypadku ich komercyjnego użytkowania, mają prawo pobierać opłatę. Chodzi tu np. o wycieczki, przejażdżki czy rajdy organizowane przez stadniny czy gospodarstwa agroturystyczne - powinny podpisać z nadleśnictwem, jeśli tego ono wymaga, umowę, w której będą określone prawa i obowiązki obu stron, czas obowiązywania i wysokość opłat. Jeśli jednak jesteśmy osobą prywatną, która od czasu do czasu wybiera się na przejażdżkę po lesie, nic nie płacimy.
Brak zgody na utworzenie szlaku konnego nie oznacza złej woli nadleśniczego. Może mieć ku temu ważne powody. Wbrew pozorom, konie potrafią poważnie zniszczyć nawierzchnię leśnej drogi. Kopyta dziurawią ją tak bardzo, że często uniemożliwia to później poruszanie się rowerem i utrudnia spacer pieszym. Nierzadko konie uszkodzą drogę bardziej niż leśne maszyny podczas prac przy pozyskaniu i zrywce drewna, a trzeba od razu dodać, że nawierzchnia rozjechana przez ciągniki naprawiana jest zwykle dość szybko po tym , jak wyjadą one z lasu.
Najważniejsze są zasady
Niezależnie od szkód, jakie mogą spowodować konie, przepisy zakazujące jeźdźcom wjazdu do lasu poza wyznaczonymi drogami budzą kontrowersje, także wśród leśników. Wydaje się, że to rygor tego samego gatunku, co wszechobecne niegdyś tabliczki „Zakaz fotografowania" - swego rodzaju relikt przeszłości. W wielu krajach Europy Zachodniej, choćby w Niemczech, przepisy działają odwrotnie niż w Polsce. Tam można jeździć konno po wszystkich drogach leśnych, z wyjątkiem tych, na których ruch ograniczono np. ze względu na nieodpowiednią nawierzchnię, zbyt dużą liczbę pieszych turystów lub przejeżdżające maszyny leśne. Niestety, nie ma większych szans, by w Polsce wprowadzono podobne zasady, jak u naszych zachodnich sąsiadów. Nie dalej niż w zeszłym roku Janusz Zaleski, wiceminister środowiska przekonywał, że przepisy o udostępnianiu lasów spełniają swoją rolę i ich zmiana nie wydaje się konieczna. Na razie trzeba więc liczyć na przychylność nadleśniczych. I warto o nią dbać, przestrzegając zasad korzystania ze szlaków. Przede wszystkim należy pamiętać, że droga do jazdy konnej to nie tor wyścigowy i korzystają z niej także piesi turyści. Nie można z niej zjeżdżać, chyba, że musimy ominąć przeszkodę lub mamy inny naprawdę ważny powód (np. ratujemy zdrowie). Dobrą praktyką jest jazda środkiem szlaku, tak aby nie niszczyć nawierzchni po bokach, którymi najczęściej poruszają się piesi i rowerzyści. Osoby małoletnie powinny jeździć konno w towarzystwie dorosłych. Wyruszać na trasę należy po świcie, a wracać z niej przed zmierzchem. Po swoim koniu należy także posprzątać.
Każde nadleśnictwo, które wyznacza szlaki konne, tworzy także regulamin poruszania się po nich – warto go przeczytać przed wyruszeniem na trasę. Poza zasadami poruszania się, przedstawione są w nich także oznaczenia szlaków. Podstawowe to pomarańczowe koło na białym tle oznaczające sam szlak oraz pomarańczowe koło z czarną obwódką oznaczające jego początek i koniec. Czasami stosuje się też inne oznaczenia, np. zieloną podkowę na białym tle.
Warto wiedzieć
W 2011 r. sieć szlaków konnych na terenie Lasów Państwowych liczyła 7 tys. km. Jedną z większych atrakcji dla jeźdźców w Polsce jest Łódzki Szlak Konny, który częściowo biegnie także przez tereny Lasów Państwowych, a RDLP Łódź była wśród jego twórców. Ma w sumie ponad 2000 km i jest najdłuższym tego typu traktem w Europie. Na trasie znajduje się 200 ośrodków jeździeckich, 21 punktów postojowych, 1400 tablic informacyjnych, 30 punktów informacyjnych monitorujących turystów i ponad 1000 atrakcji turystycznych. Ciekawostką jest, że jeździec może bezpłatnie wypożyczyć lokalizator, który w wypadku niebezpieczeństwa wyśle służbom ratunkowym informację o pozycji będącego w opałach turysty
Lokalne szlaki konne aż takich udogodnień, jak lokalizatory, nie oferują. Nadleśnictwa troszczą się przede wszystkim o to, żeby wszystkie trasy były czytelnie oznakowane, zawsze przejezdne, by były przy nich koniowiązy oraz wiaty umożliwiające odpoczynek i schronienie przed deszczem. Przede wszystkim jednak dbają, by przebiegały przez najpiękniejsze tereny Lasów Państwowych. Co oferują miłośnikom jazdy konnej, najłatwiej dowiemy się w siedzibach nadleśnictw oraz w serwisie czaswlas.pl.
Najnowsze aktualności
Polecane artykuły
Organizacja nadleśnictwa
Organizacja nadleśnictwa
Nadleśnictwo Mircze jest jedną z 25 jednostek podległych Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Lublinie. Położone w 1 obrębie leśnym i podzielone jest na 8 leśnictw .
Regulamin organizacyjny
§ 1
Regulamin organizacyjny nadleśnictwa ustala w szczególności:
1) Postanowienia ogólne dotyczące kompetencji nadleśniczego,
2) Rodzaje podstawowych komórek organizacyjnych oraz ramowe zakresy ich działania,
3) Stanowiska kierowania poszczególnymi komórkami organizacyjnymi.
§ 2
Strukturę organizacyjną nadleśnictwa stanowią:
1) biuro nadleśnictwa, składające się z:
a) działów,
b) samodzielnych stanowisk pracy;
2) leśnictwa
§ 3
1. Nadleśniczy kieruje całokształtem działalności nadleśnictwa na zasadzie jednoosobowego kierownictwa i ponosi za nią pełną odpowiedzialność,
a także reprezentuje nadleśnictwo na zewnątrz.
2. Nadleśniczy wydaje zarządzenia i decyzje obowiązujące na obszarze nadleśnictwa w szczególności ustala, wdraża i aktualizuje regulamin organizacyjny, regulamin kontroli wewnętrznej i regulamin pracy. Nadleśniczy zatrudnia i zwalnia pracowników nadleśnictwa.
3. Nadleśniczy może upoważnić osoby do podejmowania w jego imieniu decyzji w określonych przez niego sprawach.
4. W razie nieobecności nadleśniczego pracą nadleśnictwa kieruje zastępca
nadleśniczego, w razie nieobecności zastępcy nadleśniczego – wyznaczony przez nadleśniczego inny pracownik nadleśnictwa.
§ 4
1.W skład biura nadleśnictwa wchodzą komórki organizacyjne, które realizują niżej wymienione zadania:
1) Działy:
a) Dział Gospodarki Leśnej – kierowany przez zastępcę nadleśniczego.
Do zadań działu w szczególności należy:
realizacja zadań z zakresu nasiennictwa, selekcji, szkółkarstwa, hodowli lasu, ochrony lasu, w tym ochrony przeciwpożarowej, ochrony przyrody, łowiectwa, zagospodarowania, użytkowania i urządzania lasu oraz edukacji. Zastępca nadleśniczego w szczególności nadzoruje i prowadzi sprawy związane ze sprzedażą drewna, obrotem materiałowym, a także dotyczące stanu posiadania, ewidencji lasów i gruntów oraz ich udostępniania; nadzoruje realizację zadań związanych z prowadzeniem gospodarki leśnej w lasach niestanowiących własności Skarbu Państwa
(w zakresie powierzonym przez kierownika urzędu administracji publicznej). Prowadzi i nadzoruje całokształt zagadnień związanych z utrzymaniem spójności, funkcjonalności i bezpieczeństwa SILP oraz SILP, z obsługą systemu informatycznego nadleśnictwa i urządzeń peryferyjnych oraz internetowych portali. Wykonuje czynności administratora SILP.
Ochrona mienia oraz ochrona lasów przed szkodnictwem leśnym jest
obowiązkiem wszystkich pracowników i zobowiązani są przede wszystkim do:
- systematycznego obserwowania stanu lasu i innego powierzonego mienia
w celu ochrony przed szkodnictwem,
- niezwłocznego zgłoszenia wszystkich zauważonych przypadków szkodnictwa leśnego bezpośredniemu przełożonemu lub Straży Leśnej,
a w sytuacji braku takiej możliwości zgłosić bezpośrednio do najbliższego organu Policji.
- współdziałanie ze Strażą Leśną poprzez udzielanie na podstawie posiadanego rozeznania informacji ułatwiających wykrycie sprawców przestępstw i wykroczeń popełnionych na szkodę Lasów Państwowych,
- prowadzenie działań prewencyjnych i edukacyjnych mających na celu ochronę lasów przed szkodnictwem
b) Dział Finansowo-Księgowy – kierowany przez główny księgowego.
Do zadań działu w szczególności należy:
wykonywanie zadań związanych z prowadzeniem spraw dotyczących gospodarki finansowej nadleśnictwa, kontroli poprawności ewidencji księgowej prowadzonej w ramach kontroli wewnętrznej dokumentów finansowo-księgowych nadleśnictwa, windykacji wszystkich należności. Opracowuje regulamin kontroli wewnętrznej i obiegu dokumentów w nadleśnictwie oraz zestawienia planów finansowo-gospodarczych, prowadzi kasę nadleśnictwa, rachunkowość, nalicza płace pracowników nadleśnictwa, prowadzi sprawy związane z ubezpieczeniami, zajmuje się kontrolą formalno-rachunkową, analizą i sprawozdawczością finansowo-księgową. Wykonuje czynności administratora SILP.
Ochrona mienia oraz ochrona lasów przed szkodnictwem leśnym jest
obowiązkiem wszystkich pracowników i zobowiązani są przede wszystkim do:
- systematycznego obserwowania stanu lasu i innego powierzonego mienia w celu ochrony przed szkodnictwem,
- niezwłocznego zgłoszenia wszystkich zauważonych przypadków szkodnictwa leśnego bezpośredniemu przełożonemu lub Straży Leśnej, a w sytuacji braku takiej możliwości zgłosić bezpośrednio do najbliższego
organu Policji.
- współdziałanie ze Strażą Leśną poprzez udzielanie na podstawie posiadanego rozeznania informacji ułatwiających wykrycie sprawców przestępstw i wykroczeń popełnionych na szkodę Lasów Państwowych,
- prowadzenie działań prewencyjnych i edukacyjnych mających na celu
ochronę lasów przed szkodnictwem.
c) Dział Administracyjno-Gospodarczy – kierowany przez sekretarza.
Do zadań działu w szczególności należy:
realizacja zadań wynikających z całokształtu zagadnień obejmujących pełną obsługę administracyjną nadleśnictwa: prowadzenie spraw związanych z sekretariatem nadleśnictwa, zaopatrzeniem, remontami, zakupami oraz budową środków trwałych infrastruktury nadleśnictwa, transportem i jego ewidencją, umowami dzierżaw i najmu mieszkań, budynków i budowli, podatkami lokalnymi, organizacją i realizacją zamówień publicznych, a także koordynacją spraw dotyczących instrukcji kancelaryjnej i archiwalnej oraz prowadzeniem spraw związanych z inwentaryzacją składników majątkowych nadleśnictwa. Wykonuje czynności administratora SILP.
Ochrona mienia oraz ochrona lasów przed szkodnictwem leśnym jest
obowiązkiem wszystkich pracowników i zobowiązani są przede wszystkim
do:
- systematycznego obserwowania stanu lasu i innego powierzonego mienia w celu ochrony przed szkodnictwem,
- niezwłocznego zgłoszenia wszystkich zauważonych przypadków szkodnictwa leśnego bezpośredniemu przełożonemu lub Straży Leśnej, a w sytuacji braku takiej możliwości zgłosić bezpośrednio do najbliższego organu Policji.
- współdziałanie ze Strażą Leśną poprzez udzielanie na podstawie posiadanego rozeznania informacji ułatwiających wykrycie sprawców przestępstw i wykroczeń popełnionych na szkodę Lasów Państwowych,
- prowadzenie działań prewencyjnych i edukacyjnych mających na celu
ochronę lasów przed szkodnictwem
d) Posterunek Straży Leśnej – kierowany przez komendanta.
Do zadań posterunku w szczególności należy:
prowadzenie spraw związanych z analizą stanu zagrożenia szkodnictwem leśnym, zapobieganiem, zwalczaniem przestępstw i wykroczeń w zakresie szkodnictwa leśnego i sporządzaniem sprawozdawczości w tym zakresie, nadzorowanie pracy podległych Strażników Leśnych, prowadzenie magazynu broni oraz spraw związanych z zakresem obronności i spraw niejawnych.
Straż Leśna, jako formacja ochronna, posiadająca odpowiednie
uprawnienia zobowiązana jest przede wszystkim do:
- wykonywania czynności związanych ze ściganiem sprawców przestępstw i
wykroczeń szkodnictwa leśnego,
- udzielania leśniczemu pomocy w ochronie lasu przed szkodnictwem
leśnym i zwalczaniu szkodnictwa leśnego,
- prowadzenie działań prewencyjnych i edukacyjnych mających na celu
ochronę lasów przed szkodnictwem,
- korzystanie z przysługujących uprawnień do zwalczania szkodnictwa
leśnego
2) Samodzielne stanowiska pracy:
a) inżynier nadzoru – do zadań, którego w szczególności należy: prowadzenie kontroli funkcjonalnej w nadleśnictwie w zakresie ustalonym przez nadleśniczego lub zastępcę nadleśniczego. Współpracuje z zastępcą nadleśniczego w sprawach dotyczących planowania gospodarczego, koordynacji i realizacji prac gospodarczych w nadleśnictwie. Prowadzi sprawy związane z bezpieczeństwem i higieną pracy (BHP ).
Ochrona mienia oraz ochrona lasów przed szkodnictwem leśnym jest obowiązkiem wszystkich pracowników i zobowiązani są przede wszystkim do:
- systematycznego obserwowania stanu lasu i innego powierzonego mienia w celu
ochrony przed szkodnictwem,
- niezwłocznego zgłoszenia wszystkich zauważonych przypadków szkodnictwa
leśnego bezpośredniemu przełożonemu lub Straży Leśnej, a w sytuacji braku
takiej możliwości zgłosić bezpośrednio do najbliższego organu Policji.
- współdziałanie ze Strażą Leśną poprzez udzielanie na podstawie posiadanego
rozeznania informacji ułatwiających wykrycie sprawców przestępstw i wykroczeń
popełnionych na szkodę Lasów Państwowych,
- prowadzenie działań prewencyjnych i edukacyjnych mających na celu ochronę
lasów przed szkodnictwem
b) ds. pracowniczych - prowadzi całokształt spraw pracowniczych w rozumieniu Kodeksu pracy, PUZP dla pracowników PGL LP oraz innych unormowań prawnych obowiązujących w tym zakresie. W szczególności zobowiązane jest do prowadzenia: ewidencji osobowej, spraw związanych z płacami oraz szkoleniami pracowników.
Ochrona mienia oraz ochrona lasów przed szkodnictwem leśnym jest obowiązkiem wszystkich pracowników i zobowiązani są przede wszystkim do:
- systematycznego obserwowania stanu lasu i innego powierzonego mienia w celu
ochrony przed szkodnictwem,
- niezwłocznego zgłoszenia wszystkich zauważonych przypadków szkodnictwa
leśnego bezpośredniemu przełożonemu lub Straży Leśnej, a w sytuacji braku
takiej możliwości zgłosić bezpośrednio do najbliższego organu Policji.
- współdziałanie ze Strażą Leśną poprzez udzielanie na podstawie posiadanego
rozeznania informacji ułatwiających wykrycie sprawców przestępstw i wykroczeń
popełnionych na szkodę Lasów Państwowych,
- prowadzenie działań prewencyjnych i edukacyjnych mających na celu ochronę
lasów przed szkodnictwem
§ 5.
1. Leśnictwo – kierowane jest przez leśniczego.
Leśniczy odpowiedzialny jest za całokształt spraw związanych z prowadzeniem gospodarki leśnej w leśnictwie, ochroną przed szkodnictwem leśnym i jego zwalczaniem.
Leśniczy podporządkowany jest bezpośrednio zastępcy nadleśniczego.
Leśniczy wykonuje swoje zadania przy pomocy podleśniczego, który jemu pośrednio podlega.
W czasie nieobecności leśniczego zastępuje go podleśniczy lub leśniczy
innego leśnictwa
Przekazanie leśnictwa na czas nieobecności leśniczego powinno odbywać się na podstawie łącznego powierzenia mienia, uregulowanego umową o współodpowiedzialności, zawartą na piśmie przez pracodawcę, leśniczego i podleśniczego, określającą zakres odpowiedzialności poszczególnych pracowników.
2. Obowiązki leśniczego:
- zadaniem leśniczego, w zakresie ochrony lasów przed szkodnictwem, jest
systematyczne obserwowanie lasu i innego powierzenia mienia na terenie
leśnictwa w celu ich ochrony przed szkodnictwem. Ochrona ta ma polegać
głównie na zapobieganiu i ujawnianiu szkodnictwa leśnego, zabezpieczaniu
dowodów, w tym podejmowaniu wstępnych czynności w celu ustalenia sprawcy
oraz zgłaszaniu zaistniałych przestępstw i wykroczeń.
- leśniczy wykonuje swoje obowiązki ochrony mienia na terenie całego leśnictwa
od daty objęcia stanowiska,
- każdy ujawniony przypadek kradzieży lub innego działania na szkodę Skarbu
Państwa, leśniczy ma obowiązek zgłosić do nadleśnictwa na piśmie.
W sytuacjach nie cierpiących zwłoki zgłoszenie powinno być przekazane drogą
telefoniczną lub radiową i skierowane – w miarę możliwości – bezpośrednio do
Straży Leśnej lub najbliższego organu Policji, który będzie mógł podjąć czynności
w niezbędnym zakresie. Niezależne od przekazanego zawiadomienia, leśniczy
rejestruje dany przypadek w ewidencji szkód leśnictwa i potwierdza pisemnym
meldunkiem skierowanym do nadleśniczego.
- leśniczy jest zobowiązany do:
a) udzielania informacji i pomocy, prowadzącemu daną sprawę, ułatwiających ustalenie sprawców przestępstw lub wykroczeń,
b) podejmowania i realizowania takich działań z zakresu prewencji i edukacji, które przyczyniają się do ograniczenia skali szkodnictwa,
c) korzystania z przysługujących mu uprawnień do zwalczania szkodnictwa leśnego.
3. Obowiązki podleśniczego:
- podleśniczy ma za zadanie pomagać leśniczemu w wykonywaniu obowiązków w
zakresie ochrony mienia i zwalczania szkodnictwa leśnego,
- do zadań podleśniczego należy systematyczne obserwowanie lasu i innego
powierzonego mienia w celu ich ochrony przed szkodnictwem. Ochrona ta ma
polegać głównie na zapobieganiu i ujawnianiu szkodnictwa leśnego,
zabezpieczaniu dowodów, w tym podejmowaniu wstępnych czynności w celu
ustalenia sprawcy oraz zgłaszaniu leśniczemu zaistniałych przestępstw i
wykroczeń,
- każdy ujawniony przypadek kradzieży lub innego działania na szkodę Skarbu
Państwa, podleśniczy ma obowiązek zgłosić leśniczemu. W sytuacjach nie
cierpiących zwłoki zgłoszenie powinno być przekazane drogą telefoniczną lub
radiową i skierowane – w miarę możliwości - bezpośrednio do Straży Leśnej lub
najbliższego organu Policji, który będzie mógł podjąć czynności w niezbędnym
zakresie,
- podleśniczy jest zobowiązany do udzielenia informacji i pomocy, prowadzącemu
daną sprawę, ułatwiających ustalenie sprawców przestępstw lub wykroczeń.
§ 6.
Obsługa prawna nadleśnictwa realizowana jest systemem zleconym zewnętrznej kancelarii prawnej.
1. Zasięgnięcia opinii prawnej wymagają między innymi sprawy:
a/ wydanie aktu prawnego o charakterze ogólnym,
b/ indywidualne, skomplikowane pod względem prawnym,
c/ zawarcie lub rozwiązanie umowy, porozumień i wynikających z tego zobowiązań i należności
d/ rozwiązywanie z pracownikiem umowy o pracę bez okresu wypowiedzenia,
e/ odmowy uznania zgłoszonych roszczeń,
f/ związane z postępowaniem przed organami orzekającymi w sprawach cywilnych,
g/ zawarcia ugody w sprawach majątkowych,
h/ dotyczące umorzeń wierzytelności,
WYKAZ LEŚNICTW NADLEŚNICTWA MIRCZE
1. Leśnictwo Cichobórz
2. Leśnictwo Terebiń
3. Leśnictwo Tuczapy
4. Leśnictwo Dołhobyczów
5. Leśnictwo Witków
6. Leśnictwo Telatyn
7. Leśnictwo Tarnoszyn
8.Leśnictwo Szkółka Tarnoszyn